Leivapäev

Projektinädala kolmanda päeva teemaks olid teraviljad.

Hommikusel kogunemisel jaotati õpilased gruppidesse ning iga grupp loosis endale teravilja või muu terataolise söödava kraami: rukis, riis, läätsed, kinoa, nisu, tatar, kaer, hirss, mais, oder, soja, hernes, mille kohta oli vaja päeva jooksul koostada poster ning selle tutvustamine ise üles filmida. Plakati valmistamiseks anti juhised selle kohta, mida peaks oma postril kindlasti kajastama. Algklassid liikusid jällegi oma kaelakaardil olevast päevakavast lähtuvalt. Bioloogia klassis olid välja pandud viljanäidised – nii terad kui ka vili, lisaks veel pildid ning ajakirjad, millest sai väljalõikeid oma plakatile kleepida. Kui päeva alguses ajasid õpilased omavahel sassi odra ja rukki, siis päeva lõpus oli kõigile selge, et rukis on tegelikult üpriski kergesti ära tuntav oma pika kõrre poolest.

3.-4. klassile olid õpetajad välja mõelnud hulgaliselt huvitavaid tegevusi. Mängiti leivateemaliste küsimustega lauamängu; leivapakenditelt uuriti infot tootja kohta, leivasorti ennast ja energiasisaldust ning täideti selle põhjal töölehti; uuriti teraviljatoitude retsepte, nagu näiteks karask, erinevate katetega võileivad, suupisted ning ka magustoidud, samuti tutvuti teraviljadega nende algkujul, uuriti viljaterasid ja õpiti tundma vanu tööriistu; seati ritta sassi aetud sõnad leivateemalistes vanasõnades ja kleebiti need plakatile, mis hiljem ka illustreeriti; kirjutati tekstist välja tegevused, mis olid vanasti vajalikud leiva valmistamiseks. Degusteerimise teel valiti kuuest leivasordist oma lemmikud, mis leiva omaduste põhjal järjekorda pandi. Ka meid julgustati lahkelt leiba proovima ning pidime tõdema, et mõni senine lemmikleivasort langes uusi maitseid degusteerides hoopis madalamale kohale. Nii mitmeski õpitoas kontrolliti õpitud teadmisi Kahootiga.

Enne lõunat maja peal ringi jalutades oli näha töögruppe, kes oma esitlusi üles filmisid – töö käis täie hooga! Samal ajal käis arvutiklassis kibe töö juba valminud esitlusvideote kokku monteerimisega.

Noorimatele oli näitamiseks kaasa võetud hulgaliselt vanu tööriistu, mida vanasti leivateol kasutati, näiteks leivaastja, leivalabidas, uhmer koos uhmrinuiaga jne. Teistsuguse päeva puhul olid lapsed otsustanud lauad ja toolid nurka jätta ning end mugavalt sisse seada hoopis maha pehmetele mattidele. Vaadati ka videot kodukandimehest, kes tänapäevast leiva tegemist demonstreeris.

Käsitööklassis käisid ettevalmistused direktor Epu juhendamisel – saime maitsta vee ja rukkijahuga segatud juuretist, mis jäeti homseni kaane alla seisma, et sellest homsel fantaasiapäeval leib küpsetada. Kõrvalklassis sai samuti maitsta kaheksat sorti leibasid, lapsed uurisid ka pakendeid ning valisid hiljem oma lemmiku, milleks osutus leib nimega Must Ronk.

Kuidas küli, nõnda vili! Päeva lõpetas plakatite suuline esitamine aulas. Näha võis vägagi värvikaid ja huviäratavaid postreid. Publik ei jätnud esinejaid ilma täpsustavatest küsimustest, millele enamik gruppe ka vastata suutis.

Anete Puusta ja Merilin Tkatšenko 9.b klassist